THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
MAYHEM jsem viděl poprvé od jejich diskutovaného vystoupení na Brutal Assaultu 2006, kde polovinu lidí nadchli a druhou naprosto znechutili. Od té doby se toho zase tak moc nezměnilo. Kapela budí kontroverze i nadále, ať už vezmeme v potaz její poslední nahrávku „Ordo Ad Chao“, krátký pobyt v base, občasné vyvolání povyku, když se toho zrovna moc neděje (Attilův fešácký knírek) či třeba i politicky nekorektní trička vyrobená speciálně k aktuálnímu koncertnímu dvojbloku Wroclaw - Ostrava. Osobně si myslím, že z toho mají zúčastnění muzikanti celkem velkou legraci, což mi v podstatě potvrdilo i jejich ostravské vystoupení.
Pozorovat pětačtyřicetileté pány a zejména pak Attilu Csihara, kterak se snaží nevystoupit z mantinelů vytyčených vlastní historií a dodržet dějinami daný status blackmetalové legendy se vším, co k tomu patří, by bylo vlastně docela úsměvné, kdyby v tom nebylo možno spatřit celkem zřetelný nadhled a kapela nepůsobila tak uvolněně. Sledovat mimiku muzikantů tak bylo tentokrát docela přínosné. Necrobutcher je prostě sympaťák, Attila vybaven pouze pláštěm, umrlčí lebkou, kterou neustále vzýval a katovskou oprátkou (žádný z jeho speciálních převleků se tentokrát ke slovu bohužel nedostal) sice dští síru, ale má přitom v očích jiskřičky pobavení a nepřekvapilo by mě (nemohu stoprocentně potvrdit, jelikož díky kouři nebyl zas až tak často vidět), kdyby se i Hellhammer v průběhu svého zběsilého bubnování, které i na vypůjčených bicích zvládal levou zadní, stíhal pobaveně usmívat. Dvě kytarové posily Teloch (mj. NIDINGR, NUNFUCKRITUAL, UMORAL, OV HELL) a Charles Hedger (ex-CRADLE OF FILTH) jsou oproti ostatním přeci jen mladší ročníky, takže ti drsné pózy ještě předvádět mohou, ale stejně na sebe po očku lišácky pomrkávali.
Na malém pódiu ostravského Barráku bylo předvedené vystoupení každopádně dost působivé. K zážitku blížícímu se prvotnímu šoku (již zmiňovaný Brutal Assault 2006) sice mohlo dojít jen stěží, ale v komornější atmosféře menšího klubu (cca 150 hlav) si jej člověk mohl o to více užít a alespoň v myšlenkách - počínaje obvyklým intrem „Silvester Anfang“ spojeným s „Deathcrush“ a konče neméně tradiční řežbou „Pure Fucking Armageddon“ - se přenést do druhé půlky osmdesátek, kdy to kapela rozjížděla v zaplivaných klubech v Oslu.
Jinak MAYHEM předvedli kvalitním zvukem podpořený průlet kompletní diskografií se všemi klasickými kusy (z kultovního „De Mysteriis…“ hned čtyři skladby), takže kdo se před koncertem mrknul na přehled nejčastěji hraných písni, mohl být překvapen snad jen zařazením výtečné „Symbols Of Bloodsword“ z možná nejlepsí nahrávky MAYHEM – „World´s Lair Abyss“. Jinak došlo i na nepříliš populární album „Chimera“ („My Death“), progresivní „Grand Declaration Of War“ („A Time To Die“ + „View From Nihil“) i stále ještě aktuální „Ordo Ad Chao“ („Illuminate Eliminate“).
Attila se tentokrát trochu krotil a nepředváděl příliš velké divadýlko, zejména co se týká jeho vokálních kreací. Byl to sice on, na koho byla upoutána největší pozornost, ale spád kvalitního vystoupení svým projevem nikterak nenarušoval. Když pak byl po hodině a čtvrt konec a kapela odešla bez přídavku i nějakého výrazného rozloučení z pódia, bylo to přesně v okamžiku, kdy už by cokoliv dalšího znamenalo vlastně jen zbytečné natahování doposud velice intenzivního zážitku. Skončit v nejlepším je zkrátka výsadou mistrů.
Přestože byl celý set ukončen téměř třicet let starým „Pure Fucking Armageddon“ a hojně se v něm čerpalo z dávnější minulosti, muzikanti opětovně potvrdili, že pouze ze svého jména nežijí a světu mají co nabídnout - a to ještě stále s velikým přehledem. Jaký to rozdíl oproti - na tomto koncertě trochu nepochopitelně předskakujícím - kdysi nadějným ADOR DORATH, jejichž vystoupení plné úsměvů se k MAYHEM prostě nehodilo.
Atavistic Black Disorder / Kommando (EP) (2021)
Daemon (2019)
Esoteric Warfare (2014)
Ordo Ad Chao (2007)
Chimera (2004)
U.S. Legions (2001)
European Legions (2001)
Grand Declaration of War (2000)
Mediolanum Capta Est (1999)
Wolf´s Lair Abyss (1997)
De Mysteriis Dom Sathanas (1993)
Live In Lepzig (1993)
Deathcrush (1987)
Pure Fucking Armageddon (1986)
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.